«پل ریکور، روایت و اخلاق» به بازار کتاب آمد

کتاب «پل ریکور، روایت و اخلاق» نوشته دکتر ابوالفضل توکلی شاندیز توسط نشر بوی کاغذ روانه بازار نشر شد.

آثار گوناگونی از پل ریکور و همچنین درباره او به فارسی ترجمه و تألیف شده است و از این رو، نام و آرای او برای فارسی‏زبانان و علاقه‌‏مندان حوزه‌‏های اندیشه و نظریه ادبی آشناست. پل ریکور (۱۹۱۳-۲۰۰۵) را می‌توان یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان قاره‌ای معاصر و یکی از جامع‌الاطراف‌ترین متفکران قرن بیستم به شمار آورد. او در طی مدت حیات فکری طولانی خویش که نزدیک به شش دهه به‌طول انجامید، در حوزه‌هایی بسیار گوناگون از اگزیستانسیالیسم و پدیدارشناسی گرفته تا هرمنوتیک، روانکاوی، نظریه ادبی، نظریه سیاسی و غیره آثاری برجسته پدید آورد. با این حال ناگزیر باید اذعان داشت که نام پل ریکور در سایه نام‌های جذاب‌تر و پرهیاهوتر فلسفه معاصر قرار گرفته است و این مسئله نه فقط در ایران بلکه در سطح جهان هم تاحدودی صدق می‌کند.

این کتاب در پی بررسی آرای ریکور در زمینه اخلاق و روایت و نسبت میان این دو است. اهمیت این مسئله از آنجا روشن می‌شود که بنا به برخی دیدگاه‌ها، هم وجود و هم فهم آدمی با روایت گره خورده است تا جایی که به سیاق معروف این ادعا مطرح شده است که «انسان حیوانی داستان‌گو [روایتگر] است». اهمیت روایت در ساختار فهم و وجود آدمی از یک‌سو و اهمیت موضوع اخلاق و مبانی آن برای انسان از سوی دیگر، پرسش‌هایی از این دست را پیش می‌کشد که نسبت اخلاق و روایت چیست؟ آیا روایت می‌تواند یاری‌رسان اخلاق باشد و اگر آری، چگونه؟ به عبارت دیگر آیا اساساً می‌توان از اخلاق روایت سخن به میان آورد؟ و در این صورت این نحله اخلاقی بر کدام مبانی استوار است؟

کتاب با دارا بودن کتاب‌شناسی، واژه‌نامه و نمایۀ موضوعی و چهار فصل در ۲۲۴ صفحه به قیمت چهل هزار تومان در شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

اطلاعات بیشتر  دربارۀ این کتاب را در اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *