مراسم رونمایی و کارگاه تخصصی کتاب «کودکی با مغز تمام‌عیار: دوازده راهبرد برای پرورش ذهن کودک» برگزار شد

کتاب جدید نشر بوی کاغذ (بوکا) با عنوان «کودکی با مغز تمام‌عیار: دوازده راهبرد برای پرورش ذهن کودک»، همزمان با بیست و هفتمین هفته کتاب و کتابخوانی در روز یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در فروشگاه کتاب کودک و نوجوان دنیای ماه پیشونی واقع در باغ کتاب تهران رونمایی شد.

در این مراسم، آقای ساسان اسدپور و آقای رضا متقیانی از اساتید متخصص و باتجربه حوزه حودک، سرکار خانم عربانی مترجم کتاب و سرکار خانم دکتر فلاطونی از کلینیک تخصصی روانشناسی طلوع حضور داشتند.

در ابتدا، خانم عربانی از تجربیات خود در حوزه روانشناسی کودک و فرزندپروری و دلیل انتخاب اثر حاضر برای ترجمه سخن گفتن. ایشان با توجه به اهمیت نقش والدین در تربیت و پرورش فرزندان، این کتاب را در آگاهسازی والدین برای ایجاد روابط میان فردی موثر با فرزندان مفید دانستند.

آقای اسدپور ضمن ابراز خرسندی از توجه نویسندگان و مترجمان به حوزه مغز و اهمیت و کارکرد آن در سال‌های اخیر در کشور، کتاب حاضر را از منظر رفتاری- هیجانی جالب توجه ارزیابی کردند. ایشان چنین ادامه دادند: «طبیعتاً این حوزه با حواشی و غل و غش‌هایی همراه است، اما مهم است که دستاوردهای اصیل‌تری را از این مطالعات بدست بیاوریم و استفاده کنیم. با توجه به اینکه متاسفانه ما در حال حاضر عمدتاً مصرف کننده علم هستیم، باید مصرف بهینه‌ای از این حوزه داشته باشیم.»

در ادامه، آقای متقیانی با بیان این مطلب که پیشتر کتاب‌ها صرفاً به بخش محدودی از مغز و عملکرد آن – برای مثال کارکرد هیجانی- می‌پرداختند افزودند که کتاب «کودکی با مغز تمام‌عیار: دوازده راهبرد برای پرورش ذهن کودک» تلاش کرده است تا نقص کتاب‌های قبل از خود را برطرف کند، البته مشکلات و ایرادات زبانی در حوزۀ ترجمه و تهیه کتاب‌های – به اصطلاح ایشان- خوش‌خوان وجود دارد اما ورود به حوزه مغز را اقدامی ارزشمند و قابل توجه دانستند که می‌توان با مرور و رفع ایرادات به تکامل در آن دست یافت.

در جمع بندی مطالب نشست، سرکار خانم فلاطونی با بیان مثال‌های ملموس از تجربیات بالینی خود به بررسی ارتباطات نامؤثر و نادرست والدین و کودک پرداختند. به گفته ایشان، والدین پیش از هر چیز نباید از دوران خردسالی کودکان خود این اضطراب را داشته باشند که زمان مناسب و کافی برای آموزش فرزندانشان در اختیار ندارند. سپس، ایشان به تشریح معنای اصطلاح «مغز تمام‌عیار» پرداختند و مغز تمام‌عیار را در پرورش هوش و خلاقیت و- مهم‌تر از آن – در ارتقای زندگی روزمره افراد مهم و مؤثر دانستند. به گفته خانم دکتر فلاطونی، تکنیک‌ها و تمرین‌های ساده کتاب حاضر برای بهبود روابط میان فردی در زندگی روزمره و ایجاد تغییرات مثبت در مواجهه با تعارض و تضادهایی که گاه در آموزش کودکان بروز می‌کند از بارزترین نقاط قوت کتاب به شمار می رود.

در پایان، خانم عربانی به نکات مطرح شده درباره نقاط ضعف و قوت ترجمه کتاب پرداختند و گفتگو و تبادل نظر کوتاهی میان مدعوین و میهمانان شرکت کننده در نشست صورت گرفت.

 

ویدئویی از نشست را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

اطلاعات بیشتر دربارۀ این کتاب را در اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *