ناسازه‌های نظری و ناکامی سیاسی گفتمان اصلاح طلبی

کتاب «دکتر عباس خلجی» با موضوع بررسی گفتمان اصلاح‌طلبی منتشر شد.

جدیدترین کتاب دکتر عباس خلجی با عنوان «ناسازه‌های نظری و ناکامی سیاسی گفتمان اصلاح‌طلبی (۱۳۷۶-۱۳۸۴)» در انتشارات بوکا به چاپ رسید. این کتاب در سه بخش تدوین شده و به دنبال پاسخ‌گویی به دلایل افول گفتمان اصلاح طلبی در دوره‌ای از تاریخ معاصر ایران است.

دکتر عباس خلجی 

سال ۱۳۴۴ در شهرستان همدان به دنیا آمد و دوران تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند. او در سال ۱۳۷۱ در دانشگاه تهران پذیرفته شد و مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی را در سال ۱۳۷۸ به پایان رساند. پایان­‌نامه کارشناسی ارشد او با عنوان «اصلاحات ۱۳۳۹-۱۳۴۲ و قیام پانزده خرداد »در دومین جشنواره طریق جاوید که به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سال تولد امام خمینی برگزار شد، به عنوان رساله برتر پژوهش‌­های حوزه انقلاب اسلامی معرفی گردید و سپس با عنوان «اصلاحات آمریکایی و قیام پانزده خرداد» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شد.

او دوره دکترای علوم سیاسی (گرایش اندیشه سیاسی) را نیز در دانشگاه تهران گذراند و در سال ۱۳۸۶ فارغ‌­التحصیل شد که عنوان رساله دکترایش «ناسازه­‌های نظری و ناکامی سیاسی گفتمان اصلاح‌­طلبی» بود. وی هم اینک عضو هیات علمی و استادیار گروه علوم سیاسی در دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع) است. وی تدریس دروس گوناگونی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در کارنامه خود دارد. دکتر خلجی ده سال دبیر گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بوده و هم اینک عضو فعال این گروه می­‌باشد. حاصل کارهای تحقیقاتی وی، چندین طرح پژوهشی، یک کتاب و حدود ۵۵ مقاله است که بیشتر آنها در نشریات و فصلنامه­‌های معتبر علمی ـ پژوهشی یا علمی ـ ترویجی منتشر شده است.

در پیش گفتار اثر آمده است: 

در انتخابات دومین دورۀ شوراهای اسلامی شهر و روستا که در روز ۹ اسفند ۱۳۸۱ برگزار شد، اصولگرایان پیروز شدند و فهرست اصلاح‌طلبان در شهر تهران به‌طور کامل شکست خورد. اصولگرایان پس از این انتخابات در دو انتخابات ریاست جمهوری، دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و یک انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز پیروز شدند. بنابراین، نخستین نشانه‌های ناکامی سیاسی گفتمان اصلاح‌طلبی پس از انتخابات شورای شهر آشکار شد و در دور دوم نهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری در سوم تیر ۱۳۸۴ فرایند ناکامی سیاسی اصلاح‌طلبان به اوج خود رسید. بنابراین، پرسشی در اذهان ناظران سیاسی و افکار عمومی مطرح شد که دلایل ناکامی سیاسی گفتمان اصلاح‌طلبی چیست؟

نویسنده در ادامه می افزاید:

جریان‌های فکری و گروه‌های سیاسی با توجه به گرانیگاه نظری خویش پاسخ‌های متفاوتی به این پرسش داده‌اند و اکنون نیز می‌توان جواب‌های گوناگونی برای آن فراهم کرد. با این حال، بیشتر پاسخ‌ها در سطح رویکردهای ساختاری و تحلیل‌های جامعه‌شناختی باقی‌مانده و پاسخ‌های نظری چندان قانع‌کننده‌ای برای آن تمهید و فراهم نشده است. نگارنده برای یافتن پاسخ این سؤال، بر اساس گرایش نظری خود، رهیافتی فکری ـ فلسفی برگزیده است تا از رهگذر این مسیر به یافته‌های نظری و پاسخ‌های بنیادی جهت این مسئله برسد. بنابراین، فرضیه پژوهش بر مبنای اصالت اندیشه طراحی شده است.

به گفته دکتر عباس خلجی راهنمایی‌ها و مشاوره‌های اساتیدی چون، دکتر صادق زیباکلام، دکتر داود فیرحی و دکتر عبدالرحمان عالم در نگارش این اثر بسیار مفید و موثر بوده است.

نظر دکتر داود فیرحی (استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران) در خصوص این کتاب چنین است:

دکتر داود فیرحی

این کتاب، یکی از بهترین پژوهش‌ها در شناخت گفتمان اصلاح‌طلبی و رابطه نظر و عمل در ایران معاصر است. نویسنده توانمند آن با تکیه بر امکانات تحلیل گفتمانی، به سه محور اصلی توجه نموده است؛ تبارشناسی، بنیادهای نظری و تجربه عملی گفتمان اصلاح‌طلبی در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴٫ خواندن این پژوهش را به محققان و دانشجویان علاقه‌مند به موضوع، به‌ویژه فعالان سیاسی توصیه می‌کنم.

 

این کتاب توسط انتشارات بوکا در چاپ نخست در ۴۰۹ صفحه با قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *