همه چیز درباره رشد و تکامل ذهن کودکان؛ «کودکی با مغز تمام عیار؛دوازده راهبرد برای پرورش ذهن کودک»

کتاب «کودکی با مغز تمام‌عیار» اثر برجستۀ دکتر دنیل جی. سیگل و دکتر تینا پین برایسون با ترجمه بنفشه عربانی توسط نشر بوی کاغذ منتشر و وارد بازار نشر شد.

دکتر دنیل جی. سیگل فارغ‌التحصیل دانشکدۀ پزشکی هاروارد است که تحصیلات پزشکی تکمیلی خود را در رشتۀ طب کودکان و روانپزشکی کودک، نوجوان و بزرگسال در دانشگاه UCLA به پایان رساند. او در حال حاضر استاد گروه روانپزشکی دانشکدۀ پزشکی UCLA، مدیر و بنیان‌گذار مرکز تحقیقات آگاهی ذهن در UCLA، محقق مرکز فرهنگ، مغز و تکامل و مدیر اجرایی انستیتوی مایندسایت است. این مرکز آموزشی به ارتقای بینش، محبت، همدلی در میان افراد، خانواده‌ها، مؤسسات و اجتماعات اختصاص دارد. دکتر سیگل در بیست و پنج سال اخیر در ارتباط با کودکان، نوجوانان، بزرگسالان، زوج‌ها و خانواده‌ها به روان‌درمانگری پرداخته است. او همچنین نویسندۀ کتاب‌های موفق متعددی است، از جمله: فرزندپروری از درون به بیرون: چگونه خودشناسی عمیق می‌تواند شما را در پرورش فرزندان کامیاب یاری دهد (با همکاری دکتر مری هارتزل)، مغز آگاه، بینش: علم جدید تحول فردی، ذهن در حال رشد، و طوفان فکری.

در این کتاب کاربردی و پیشگام دوازده راهبرد کلیدی معرفی می‌شود که برای فرزندپروری و رشد و سلامت مغز و آرامش و شادی بیشتر کودکان مفید است. نویسندگان این کتاب دانشی جدید در مورد ارتباطات پیچیدۀ ذهن و تکامل آن در اختیار شما قرار می‌دهند. رشد «مغز فوقانی» که وظیفۀ تصمیم‌گیری و متعادل‌سازی عواطف را برعهده دارد تا اواسط دهۀ سوم زندگی ادامه دارد. به ویژه، در کودکان خردسال «مغز راست» و احساسات آن معمولاً بر منطق «مغز چپ» تسلط دارد. تعجب‌آور نیست که کودکان کج‌خلقی، خشم و پرخاشگری را از خود بروز می‌دهند. با به کارگیری یافته‌های کتاب حاضر برای تربیت کودکان خود می توانید هرگونه نافرمانی  و جدال یا ترس را به فرصتی برای یکپارچه‌سازی مغز و تقویت رشد آنان تبدیل نمایید.

کتاب کودکی با مغز تمام‌عیار راهبردها و مثال‌های مناسبی برای سنین مختلف در مواجهه با چالش‌های روزمره ارائه می‌دهد و در توضیح این مفاهیم به فرزندانتان شما را یاری می‌کند. این کتاب به شما می‌آموزد چگونه رشد هیجانی و عاطفی کودکان را پرورش دهید تا فرزندانتان از زندگی متعادل، منطقی و سرزنده برخوردار باشند. در بخش‌هایی از این کتاب چنین می‌خوانیم:

  • «ما همه برای فرزندان خود امیدها و آرزوهایی داریم. بیشتر ما آرزو داریم که آنها خوشحال و سلامت باشند و خود را باور کنند. پیام کتاب حاضر این است که شما به واسطۀ توجه به تجربیات روزمرۀ فرزندان خود می‌توانید چنین آرزویی را برای آنها تحقق ببخشید. به این معنا که می‌توانید از لحظات آموزنده و چالش‌های دشوار و حتی زمانی که «شرایط روبه‌راه نیست» به عنوان فرصتی برای آماده‌سازی فرزندانتان برای شادی و موفقیت، بهره‌مندی از روابط مناسب و رضایت از خود واقعی‌شان استفاده کنید. خلاصه اینکه می‌توانند فرزندانی با مغز تمام‌عیار باشند.
  • فرزندپروری با مغز تمام‌عیار صرفاً به این موضوع نمی‌پردازد که فرزند دوست‌داشتنی – و بی‌تردید گاه آزاردهندۀ ــ شما در حال حاضر چه شخصیتی دارد، بلکه با شخصیتی که او در آینده خواهد داشت نیز ارتباط دارد. این رویکرد با یکپارچه‌سازی مغز، پرورش ذهن و آموزش مهارت‌هایی سروکار دارد که با ورود به دوران نوجوانی و بزرگسالی برای او سودمند باشد. با ترغیبِ یکپارچه‌سازی در فرزند خود و کمک به پرورش مغز فوقانی، او را آماده می‌سازید تا دوست، همسر و والد بهتری باشد. برای مثال، هنگامی که کودک یاد می‌گیرد چگونه به حواس، تصاویر، احساسات و افکار موجود در مغز خود توجه کند، می‌تواند درک بهتری از خود داشته باشد و بنابراین توانایی بیشتری برای کنترل خود و برقراری ارتباط با دیگران خواهد داشت. بدین ترتیب، با آموزش برقراری ارتباط در حین اختلاف و تنش، این هدیۀ‌ ارزشمند را به فرزند خود اعطا می‌کنید تا دریابد که حتی در بحث‌های ناخوشایند نیز فرصت‌هایی برای ایجاد ارتباط و درک ذهن دیگران وجود دارد. یکپارچه‌سازی با دوام و کامیابی سروکار دارد  و به مقولۀ سلامت فرزند شما در حال و آینده می‌پردازد.
  • تأثیر رویکرد مغز تمام‌عیار بر نسل‌ها شگفت‌انگیز است. آیا از قدرتی که اکنون در اختیار دارید تا تأثیرات مثبتی در آینده ایجاد کنید آگاه هستید؟ با اعطای این هدیه به فرزند خود یعنی استفاده از مغز تمام‌عیار، شما نه‌تنها بر زندگی فرزند خود، بلکه بر زندگی افرادی که با آنها در ارتباط خواهد بود نیز تأثیر می‌گذارید. نورون‌های آینه‌ای و ماهیت اجتماعی مغز را به خاطر می‌آورید؟ همان‌طور که توضیح دادیم، مغز فرزند شما یک عضو مجزا و منفرد نیست که به تنهایی فعالیت کند. فرد و خانواده و جامعه اساساً از منظر عصب‌شناختی با یکدیگر مرتبط هستند. در زندگی‌های پرمشغله، پیچیده و حتی عمدتاً مجزای خود می‌توانیم این واقعیت بنیادی را به خاطر بیاوریم که ما همه به یکدیگر وابسته‌ و با یکدیگر در ارتباط هستیم.»

این کتاب با دارا بودن نمایۀ موضوعی در ۲۰۸ صفحه به قیمت چهل و پنج هزار تومان در شمارگان ۵۰۰ نسخه راهی بازار نشر شده است.

اطلاعات بیشتر  دربارۀ این کتاب را در اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *